Whatsapp gebruiken in je praktijk

Wij hebben een service ontwikkeld waarmee nieuwe cliënten zelf een afspraak kunnen maken met en vragen kunnen stellen aan de praktijk via WhatsApp.

De service is nu als pilot beschikbaar voor alle klanten die de AfsprakenApp of MijnZorgApp gebruiken.




Wat is het?

Via de Whatsapp service kan de cliënt een afspraak maken en chatten met jouw praktijk. Dit maakt het maken van een afspraak met de praktijk heel toegankelijk voor de cliënt. De service maakt gebruik van een generiek telefoonnummer (085-8081498). 



Hoe werkt de Whatsapp service? 


Het Whatsapp gesprek begint met een keuzemenu die automatisch gegenereerd wordt.
Wanneer het gesprek begint krijgt de cliënt direct de keuze  tussen 'Afspraak maken' of 'Chatten met de praktijk'.

Bij de keuze 'Chatten met de praktijk' zullen de berichten binnenkomen in de e-mail inbox van jouw praktijk. Zodra er op deze mail gereageerd wordt, zal dit bij de client binnenkomen als appje in het Whatsapp gesprek. 

Bij de keuze 'Afspraak maken' kan er via de app een afspraak worden gemaakt met een therapeut van jouw praktijk. Deze service is gekoppeld aan de Intramedagenda van jouw praktijk. De chatbot vraagt naar een aantal gegevens van de cliënt en de reden van de afspraak. De cliënt krijgt een aantal opties voor een afspraak te zien, waaruit hij/zij kan kiezen. De gemaakte afspraak wordt als reservering in Intramed geplaatst en kan eenvoudig definitief gemaakt worden door de praktijk. 

Zie hieronder het voorbeeld van een dialoog op Whatsapp van een cliënt die een afspraak met een praktijk.


 



Wat moet je doen?

Je kunt een afspraak maken met ons om de Whatsapp Service voor jouw praktijk in te stellen. Om dit te doen kun je contact opnemen met service@appsotheek.nl. 


Je kunt ook zelf de Whatsapp Service instellen. Hiervoor heb je de volgende handleidingen nodig: 

1. Instellen Intramed Webservice: Handleiding

Om gebruik te kunnen maken van de app dienst Whatsapp service moeten als eerst de Intramed webservice worden geïnstalleerd. In deze handleiding vind je alle stappenplannen die gevolgd moeten worden om de Intramed webservice te installeren. 

2. Instellen Whatsapp Service: Handleiding

Om gebruik te maken van de Whatsapp service moet er een aantal dingen ingesteld worden. In deze handleiding vind je de stappenplannen over hoe je moet instellen wat het specialisme is van jouw therapeuten, hoe er foto's van de therapeuten kunnen worden toegevoegd en hoe de bevestigingsmail aangemaakt moet worden.

3. Aanmeldingen verwerken in Intramed: Handleiding

De aanmeldingen die gemaakt zijn via de Whatsapp Service moeten ook verwerkt en bevestigd worden. In deze handleiding vind je hoe je dit kunt doen. 

4. Promoten van de Whatsapp service: Handleiding

(handleiding omtrent de promotie is nog onder constructie).

Om de Whatsapp Service goed aan de man te brengen in je praktijk en het gebruik ervan te vergroten, is het nodig om de service te promoten. In deze handleiding staan een aantal tips en hulpmiddelen om dit te doen. Op je website, social media of andere promotiekanalen kun je een link naar deze service aanbieden. De link is https://appsotheek.mijnzorgapp.com/whatsapp.




Na het volgen van deze vier stappen kun je gebruik maken van de Whatsapp Service!


Veel plezier met het uitproberen van de pilot!